
         Chapter One:

In the beginning. The circumstances surrounding the granting of 
the first two Commercial TV Licences in Western Australia to 
TVW Limited In 1958 and Swan Television Limited in 1964:

Introduction:

More than thirty years ago Tunstall said, ‘A continuous theme has been opposition to the 

goals of media proprietors – for instance the political goals of newspaper owners, or the 

commercial goals adopted in television programming.’1 The first part of that statement was 

clearly illustrated in the contest to possess the first commercial television licence in Western 

Australia. Whilst one of the adversaries, West Australian Newspapers Limited, championed 

the cause of keeping Western Australian television in the hands of Western Australians, the 

other, headed by now media magnate Rupert Murdoch, based its argument on its belief that 

too much control would be placed in the same hands, thereby creating a media monopoly 

reword. The peculiar facet was that in this case it was one media proprietor (Rupert Murdoch, 

with the same goals), finding an excuse for opposing the intentions of his opposition (strategy 

for arguing self interest). In both 1958 and 1964 News Limited  was twice defeated by West 

Australian Newspapers Limited, in its efforts in to obtain the second Western Australian 

licence.  Swan Television was successful in acquiring the second commercial licence in 1964. 

In short, Rupert Murdoch was twice frustrated and in both cases a major player was the first 

General Manager of  TVW Limited, James Winter Cruthers. Cruthers commenced work as an 

office-boy in 1939 at W.A. Newspapers as an office- boy before serving  in  the R.A.A.F. On 

his return he studied English, History and Economics at night school and in 1947 achieved a 

position at the Daily News as a journalist. By 1958 when he was editor of the Weekend Mail, 

he was put in charge of gaining the first Western Australian  commercial television licence for 

his employers. Eventually Managing Director of TVW7, he ‘retired’ in 1981 and then worked 

in New York for ten years for Rupert Murdoch. He still does so, in an advisory capacity at the 

Perth Sunday Times. 2

1 Media Sociology A Reader, Jeremy Tunstall, (ed.), Constable, London, 1970, p.4.

2 Sir  James Cruthers, personal communication, Sunday Times, 3 June 1999.
    



This chapter examines the circumstances surrounding the contest for the first Commercial 

Television Licence in Western Australia.  The contenders were those who controlled West 

Australian Newspapers Ltd., and those who supported their opposition, the Adelaide based 

News Limited (through their local subsidiary Western Press Limited, the publishers of the 

Sunday Times).  The chapter looks at the difficulty experienced in trying to interest local 

investors in the project; the subsequent inquiry conducted by Australian Broadcasting Control 

Board and the granting of the licence to TVW Limited. It shows that there was a 

demonstrated undertaking to foster local ‘live’ production with anticipated program content 

from that source proposed at 41%. The chapter then analyses the granting of the second 

commercial licence to STW9. This time the opponents were Western Television Services 

representing ‘the Establishment’3 (once again sponsored by Rupert Murdoch through 

Adelaide’s News Limited) and Swan Television Limited, in the main a group of independent 

Perth businessmen.

In an attempt to gauge public reaction to a share-market float and to provide the necessary 

capital for the establishment of a television station, in November 1957, the Board of Directors 

of West Australian Newspapers Limited  ran the following advertisement on a daily basis for 

two weeks in both the The West Australian and the Daily News.

TELEVISION
IN WESTERN AUSTRALIA

West Australian Newspapers Ltd. is considering participation in commercial television
in Western Australia. Applications for licences will close on June 30 next.

The Company wishes to make an application in conjunction with other parties and
would appreciate information from anyone interested on the following points:

1. How much the party could contribute in initial capital.
2. Any capacity to continue to support the station financially during the                  
    first five years of operation, if additional calls needed to be made.
3. Any other conditions of joining in the application.

All information will be treated as confidential.
Applications in writing only will be received.

Applications should be addressed to:
Television Station (Confidential)

3 Dennis Cullity, personal communication, interview, 1 September 2001.



The Secretary, West Australian Newspapers Ltd., Newspaper House, 
                             St George’s Terrace, Perth.4

On the morning of 28 January 1958, the editor of the Weekend Mail, James Cruthers, was 

summoned to the office of the chief executive of West Australian Newspapers, James Edward 

Macartney and given these instructions, ‘Get me the first television license for Western 

Australia!’.5

Working from a small basement office at the side of Newspaper House in St. George’s 

Terrace, Cruthers set about building the new venture. He co-opted Brian Treasure, a 

successful advertising salesman from within the newspaper company, an accountant Frank 

Moss and Judith Copley as his secretary.6 An astute judge of character and potential, Cruthers 

was satisfied that he had chosen the best people available.7This combination would prove to 

be a most productive and enduring business association.

Possessing a little knowledge but no practical experience of television, Cruthers used his 

considerable newspaper background and editing skills to prepare a 67 page document 

entitled,

TVW LIMITED

INFORMATION IN SUPPORT

OF AN APPLICATION FOR A
LICENCE

for a

COMMERCIAL TELEVISION STATION
At

     PERTH,   WESTERN AUSTRALIA8

4 Sir James Cruthers, 1999. Personal files.

5 Ibid.

6 Gordon McColl, former Program Director TVW7, written communication, 16 June 2001, p.7.

7 Sir James Cruthers, 1999.

8 Information in Support of an Application for a Licence for a Commercial  Television Station. Perth, 
   Western Australia, 26 June 1958



The information provided was designed to establish the position of strength which had been 

attained by the Company since its establishment (as The Perth Gazette) within twelve months 

of the settlement of Western Australia. An introductory chapter outlined a short history of 

West Australian Newspapers Ltd., together with the then current position of that company, 

along with circulation figures of its various publications.

 The West Australian    Morning Daily           147,442 average daily
 Daily News                   Evening Daily             97,001 average daily
 Weekend Mail    Weekly                        64,877 average weekly
 The Countryman          Rural weekly               16.974 average weekly
The company had a last audited balance sheet showing assets exceeding  liabilities by 

£2,029,392. The net tangible asset backing for each one pound share was one pound sixteen 

shillings and three pence. Revenue for the previous fiscal year was £3,352,000 and the then 

current one pound shares were being quoted on the Stock Exchange at two pounds and 

nineteen shillings. No argument could be mounted regarding the fiscal solidity of the 

organisation. Much was made of the fact that the company was 83.5% owned by West 

Australians, with the largest shareholder, (identified by Cruthers as probably being the 

Catholic Church9  ) owning 13,524 shares, being 1.21% of the total issue. The theme of being 

‘local’ would subsequently be one of the main policy planks leading to the success of the 

application and then carried through to the present day by TVW7. Only two other 

shareholders held more than 5,000 shares. The detail of shareholdings was illustrated thus:

No. of holders  % of shares        No. of shares          % of total

West. Aust.
residents          1839                             81.35                     934,068                   83.5
East. States
residents             386                            17.06                     163,618                  14.64
Overseas
residents               36                              1.59                       20,852                    1.86

An analysis of the Company structure showed that 88.62% of its shares were held in parcels 

of less than 1000. This is evidence of the broad supporter base of the new television station as 

represented by the obvious interest of the Western Australian general public. The broad base 

of the Company reflects upon the amount of control which was vested in the Managing 

Editor, James Edward Macartney.10 

9 Sir James Cruthers, telephone communication, 25 February 2003.

10 Sir James Cruthers, 1999.                       



In 1928 J.E.Macartney, as a student at the University of Western Australia was suspended as 

result of unacceptable content in the journal Pelican of which he was Editor. Aged 20 he was 

employed at West Australian Newspapers Limited by C.P. Smith and subsequently set up the 

weekly Broadcaster. Four years later he was appointed Editor of the Daily News.11                      

At West Australian Newspapers Macartney was in absolute control and held his position not 

through personal financial involvement, but rather through recognition of his personal 

acumen by the Company Directors.12 At that time such representatives of private enterprise 

held their positions because of their obvious suitability to their positions and not because of 

their having acquired control of the particular commercial operation through monetary 

manipulation.13 Sir James Cruthers doubted that Macartney ever held any shares in West 

Australian Newspapers Limited or in TVW Limited.14  

The following analysis of the shareholders showed that 72.05% of the subscribers held up to 

500 shares. 

21%     hold 100 shares or less                    16.67% hold between 500 and 1,000 shares

26.55% hold between 100 and 250 shares  10.66% hold between 1,000 and 5,000 shares              

24.50% hold between 250 and 500 shares      .62% hold more than 5,000 shares

This broad supporter base was doubtless due to the perceived (and real) strength of West 

Australian Newspapers Limited. It reflected on the stature of James Macartney, which 

transferred to the persona of James Cruthers in subsequent years. These two men knew that 

their shareholders were those who would constitute a very good representation of the viewing 

audience.15  There was a section outlining the policy of service to the State and its people, the 

modernity of its production equipment, its independence from out of state influences and the 

operation of an overseas and interstate agency for the dissemination of information through 

11 Ibid.

12 Sir James Cruthers, 1999.

13 Ibid.

14 Ibid, telephone conversation, 25 February 2003.

15 See Chapter Two. First television audience survey 1960. Division of viewers by ‘class’.



the Perth News Bureau. Another section outlined the methods employed  in overcoming the 

State’s tyranny of distance and also the promotion of Western Australia’s vast and unused 

hinterland, particularly the potential [the magnitude of which was not envisaged] of the North 

-West. The final chapter in this section outlined the work of West Australian Newspapers 

Limited in assisting charitable organizations. This was both by way of assistance in 

community fund-raising and straight-out donations of cash.16 This type of community 

responsibility would become a continuing theme in the operation of TVW7.

The response was negative to say the least, with four serious proposals put forward.17 One 

was from a local electrical goods retailer who suggested that he had ‘liquid capital’ of 

between £50,000 and £100,000. However, an offer of participation by W.A. News Ltd., to 

that trader was not taken up. The second was a verbal offer by a Perth businessman, 

purporting to be acting on behalf of a Trade Union with £100,000 to invest, but nothing more 

came of this. There was another written offer to invest £25,000, but these funds would not be 

available until June 1959 following settlement for the sale of an omni-bus business to the 

Government. The fourth and only other offer came from a private person who had £300 to 

£500 to invest.18 

Despite the lack of interest, on 2 May 1958 the Managing Editor James Macartney sent letters 

over his personal signature to 44 of Western Australia’s acknowledged leading institutions 

and concerns. These included local retailers and business houses, all local radio stations, all 

major church organizations, the Labor Party, the Liberal Party, the Country Party, the 

Chamber of Commerce and Manufacturers, theatre interests, the Farmer’s Union, and the 

Sunday Times and all country newspapers. It must be a reflection upon the degree of business 

confidence existing in Western Australia at this time, in that there was little more response to 

this direct approach by James Macartney than there had been to the public advertisement in 

The West Australian and the Daily News.. By 10 June 1958 there had been an offer from the 

Roman Catholic Church to invest £10,000 and £500 from each of two country newspapers. 

16  Information in Support of an Application for a Licence for a Commercial  Television Station. Perth,    
     Western  Australia, 26 June 1958

17 Sir James Cruthers, 1999.

18 Sir James Cruthers, 1999.



In light of the acknowledged success of the commercial stations which had been operating in 

the Eastern States capitals for almost two years, the degree of reticence displayed by the 

community seems surprising. However, it must be remembered that Western Australia 

generally was undergoing one of its ‘Cinderella’19 periods and there had not been the 

recovery in facets of primary and secondary industry as had been experienced elsewhere in 

Australia. Ghosh said ‘…after 1966 the contribution of mining…to total production increased 

rapidly...thereby reversing the earlier trend of the 1950s and the early 1960s.’20 

Although the Australian Labor Party held the treasury benches of the Legislative Assembly 

from 1953 until 195921 if fancy number-plates had been available for motor cars, they might 

have read ‘The Conservative State’. In September 1956 I resigned from my job as wages 

clerk, counter-jumper, mail and bank runner etc., at the Perth Sunday Times and evidence of 

prevailing economic conditions in Western Australia are apparent in the reason.  When I 

turned twenty-one, the Company Secretary Jack Mitchell22 told me that as times were so 

tough, I could only increase my wages from £10 per week to the basic-wage of £11.4.0. The 

‘margin’ of £1 per week which I had been promised to me was not available. I clearly 

remember Mr. Mitchell saying to me, ‘You had better think very clearly about this my boy! 

Just look in the paper! You won’t find a single clerical job for a bloke your age!’23  To 

illustrate the point, I went to Sydney where clerical work was in abundance and within six 

months I was working at the Sydney Morning Herald, earning £18 per week. Journalist/

19 Western Australia: The Cinderella State of the Commonwealth, Barclay and Sharland, 999 Hay St. 
    Perth,192? 
    This was a booklet comprising 21 photographs of Perth. While there was no date it was prior to 1929 as 
    the one  page of introductory text incorrectly said, ‘Although it is not far short of a hundred years since    
    Major Lockyer founded his settlement on the banks of the Swan River….’ The coloured cover depicted 
    a drawing of a young woman in distinctly ‘twenties’ garb, painting in Kings Park. According to my 
    Junior High School head-master James Dalrymple, the generic term ‘Cinderella State’ has been in use 
    since at least this date and refers to the slow development of the State prior to the discovery of gold late 
    in the 19th century. Likewise, the term is applied to the period before the 1960s when the vast iron-ore 
    deposits in the North-West were developed.
    Professor Geoffrey C. Bolton, personal communication, Edith Cowen University, Mt. Lawley, 28 May 
    2003 
    ‘The expression Cinderella State was a cliché of the nineties [eighteen nineties].’

20 R.N. Ghosh, ‘Economic Development and Population Growth’ in A New History of Western Australia, 
    C.T. Stannage (Ed.), University of W.A. Press, Nedlands, 1987, p.290.

21 David Black, ‘Liberals Triumphant – The Politics of Development 1947-1980’, in A New History of Western 
Australia, C.T. Stannage (Ed.), University of W.A. Press, Nedlands, 1987, p.441

22 Jack Mitchell, Secretary, Western Press Ltd., September 1956.

23 Sir James Cruthers, 1999.



Author Robert Drewe reported a similar circumstance when in 1967 he was ‘head-hunted’ by 

a Melbourne newspaper. The incentive was a $30 per week more than he was receiving at The 

West Australian.24 Ghosh maintains that Western Australia remained a ‘backward’ State until 

the development of mining in the 1960s.25

In spite of the perceived lack of interest by organized community groupings to participate in 

the formation of a television company, the directors of West Australian Newspapers Ltd., 

decided to go ahead with access to shares being made available to the public. To this end 

TVW7 Limited filed a Prospectus with the Registrar of Companies on 30 June 1958.26 

Authorised capital was to be £1,000,000 divided into 2,000,000 ten shilling shares. The paid 

up capital was £201/10/- . West Australian Newspapers had untaken to subscribe for 600,000 

shares, 600,000 were offered for public subscription and the remaining 800,000 shares were 

to be held in reserve. The estimated £600,000 to £700,000 required would come from a 

contribution by the directors of West Australian Newspapers Ltd., to be provided by a bank 

loan. For that purpose the Bank of New South Wales approved an advance of £300,000.27 

Should the application for the licence be successful, the remaining 600,000 to 800,000 shares 

would be opened to public subscription at the same par figure. There would also be non-

secured 10-year notes returning 7% interest p.a., exchangeable for shares after three years.28

Application for a Licence for a Commercial Television Station at Perth, Western 

Australia:29

It was noted in the licence application that the interest of TVW Limited to secure a 

telecasting licence was subject to there being only one commercial licence issued at that time 

for the Perth area.30 The reason given for this proviso was the sparse population of the Perth 

24 Robert Drewe, The Shark Net, Penguin Books Australia Ltd., Ringwood Victoria, 2000, p.352

25 R.N. Ghosh, ‘Economic Development and Population Growth’ in A New History of Western Australia,
    C.T. Stannage (Ed.), University of W.A. Press, Nedlands, 1987, p.290.

26 TVW Limited Prospectus, 30 June 1958,

27 Information in Support of an Application for a Licence for a Commercial  Television Station. Perth, 
    Western Australia, 26 June 1958

28 Ibid.

29 Television Licence Application, TVW Limited, Perth, June 1958.

30 Ibid, p.12.



Metropolitan area in comparison to capital cities in the Eastern States. TVW Limited claimed 

that there would not be enough advertising revenue in Perth to support two commercial 

stations. In Melbourne, Sydney, Brisbane and Adelaide two licences had been granted for the 

introduction of transmission. 

In regard to technical matters, Television Engineering Pty. Ltd., had been engaged as 

technical advisers. Following the positive experiences in the Eastern States, Pye equipment 

would be used or, in lieu, any better product available.31 It was stated that as TVW Limited 

were completely independent of any suppliers they could consider all makes of television 

equipment. If necessary they would use a combination ‘so that the proposed television station 

will be the best it is possible to build.’32 The schedule of technical equipment ran to 39 pages.

Amongst the detail of the proposed television company were listed the directors to be of  

TVW Limited. 

 Cecil Geoffrey Friend        (Chairman) 
            Former Director of Posts and Telegraphs in 
       Western Australia.

Roy Arthur Long   Chartered Accountant (Aust.) and a Board Director of  
    eight prominent Perth companies.
Melville Leonard Fry           Retired  Perth Manager of the Bank of    

   New South Wales 
    Company Director of Caris Bros 

               Jewellers and Provincial Insurance Co. Ltd. 

 James Edward Macartney  Managing Editor of W.A. News. Limited and 
     representative on the board of W.A. Broadcasters Ltd., 
     (Radio Stations 61X-WB-MD.)

The acting General Manager was James Winter Cruthers and the acting Secretary was Jack 
Ramsay.33

Section (7) of the application required an estimated cost of station establishment. The 

provided figure totalled £479,370, and technical equipment was costed at £193,470.34 First 

31 Ibid, p.13.

32 Ibid.

33 Ibid, p.18.

34 Ibid, p.25



year operating costs would be £257,738, second year £269,838 and third year £319,418.35 

Based on information from operational stations in Sydney and Melbourne, it was estimated 

that advertising income in the first year would be £132,977, the second year £232,537 and the 

third year £378,976. This provided estimated trading figures of two annual losses of £124,761 

and £37,301, followed by a profit in the third year of £59,558.36 These estimates were in part 

based on the experience in the Eastern States. GTV9 Melbourne had reported that the station 

‘got out of the red’ in less than a year of operation.37 In May 1956 TCN9 Sydney expected the 

station to show ‘an overall profit…only in its second year of operation.38

A staff of 61 persons was envisaged being Commercial and General (11), Sales (6), 

Programming and News (19), Film department (7) and Technical (18). Hours of operation 

were planned at 35 hours in the first year, 42 hours in the second and a minimum of  50 hours 

in the third year. 

The application then addressed intended transmission times and program content. TVW 

Limited’s commitment to local ‘live’ production was spelt out in the first part of this 

submission.

         Hours              Approx. %

Local general                                    3.00           8.5
Women             3.00                 8.5
Children                   3.00                 8.5
News                 2.15                 6.5
Sport     1.30  4
Educational    1.00  3
Religious      .45   2
Total Live                           14.30                41 

Australian Kinescope  4.30            13
 Total Australian                    19.00            54
Imported

35 Ibid, pp.26-28.

36 Ibid, pp.29-31.
    See Chapter Two for actual financial returns to TVW Limited for 1959/60, 60/61 and 61/62. pp.?

37 TVW Limited Prospectus, 30 June 1958, p.9

38 Television Licence Application, TVW Limited, Perth, June 1958.



 Educational   1.00                 3
 Children   3.30  10
  General Film            11.30  33
 Total imported            16.00  46

Australian Kinescope refers to the only way that programs originating in Eastern States 

television studios could be shown in Perth. A Kinescope recording was on 16mm black and 

white film, ‘shot’ directly from a small television picture tube. The process always produced 

a ‘grainy’ result and the re-televised product was subject to ‘flair’ where the lighter parts of 

the picture (although on the television ‘grey scale’ never exceeded about 92% of ‘whiteness’) 

have the appearance of being ‘brighter’ than surrounding areas. It is also interesting to note 

that there was a commitment to ‘religious’ programs. A simulated programme for a full week 

showed a usual commencement time of 5.30 p.m., each day. This excepted Tuesdays and 

Thursdays when there would be one and a half hours of ‘local women’s’ programming 

starting at 2.30 p.m. In commenting on programme sources, the licence application stressed 

the importance of local ‘live’ shows and displayed much detail of intended content. In light of 

this, it is surprising that during the three days during which testimony was given at the 

Australian Broadcasting Control Board hearing in Perth in July 1958, not one question 

approached the subject of local production.39 

On 28 July 1958, under the auspices of The Broadcasting and Television Act 1942-1956, an 

inquiry was held by the Australian Broadcasting Control Board in Perth. 40 The purpose was 

to examine applications received for licences for commercial television stations in the Perth 

area.  The Board consisted of Messrs R.G. Osborne (Chairman) R.B. Mair, R.A. Yeo and 

R.M. White (Members) and J. O’Kelly (Secretary). The inquiry was in respect of applications 

from TVW Limited and Western Television Services Ltd. Counsel representing the applicants 

were Messrs. R.I. Ainslie and H.V. Reilly appearing for TVW Limited; Messrs. O. Negus 

Q.C., and G.W. Gwynne appearing for Western Television Services Limited and Harry 

Alderman Q.C., and R.J. Clark appearing for Western Press Limited.41  

39 Sir James Cruthers, 1999.

40 Transcript of Proceedings, An inquiry into applications received for licences for commercial television 
    stations  in  the Perth area., The Commonwealth Reporting Branch, Melbourne, 1958. See Appendix 
    1.

41 Ibid



The main witness for TVW Limited was West Australian Newspapers boss J. E. Macartney 

and for Western Television Services Limited (a group headed by Rupert Murdoch) was Sir 

Alexander Reid. The former argued that they should be granted the licence as they were 

‘local’ while the latter claimed that granting the licence to TVW Limited would amalgamate 

too much power in the hands of W.A. Newspapers Ltd. The licence was granted to TVW 

Limited to operate as TVW7.42 

During the Hearings Rupert Murdoch gave evidence and a question regarding potential 

‘domination’ by him was answered thus,

I will retire as soon as I possibly can. I only manage as it is to come over here 3 or 4 
times a year. I hope I will have even less time to do so in the future. I certainly have 
not got the power or the inclination. There is no attempt to build an empire or 
anything like that. It would not interest me.43

This must rank as one of the most notable recorded under-estimations of personal ambition 

and ability in all of Australian history. 

Proposal to Grant a Second Perth Commercial Licence:

The Formation of Swan Television Limited:

According to Swan Television’s former Chairman of Directors Dennis Cullity, the idea to 

form the Company is credited to Bob McKerrow who was the Assistant State Manager of the 

E.S. and A. Bank  Cullity said that  McKerrow was a very industrious person who ‘had gone 

around creating opportunities for clients.’44  Amongst those were Dan O’Sullivan of General 

Agency [which subsequently became Town and Country Bank] and Bernie Prindiville. A 

meeting between McKerrow, Prindiville and Cullity led to the formation of Swan Television 

Ltd.45

42 An analysis of the Hearings is included as Appendix 1.

43 Rupert Murdoch, Transcript of Proceedings, An inquiry into applications received for licences for 
   commercial  television stations in the Perth area., The Commonwealth Reporting Branch, Melbourne, 
   1958. 

44 Dennis Cullity, personal communication, interview, 1 September 2001.

45 Ibid.



The company was incorporated on 25 July 1963, with an authorized capital of £250,000 

which was increased on 8 August 1963, to £300,000 divided into 600,000 shares of 10s. each, 

of which 540,000 had been issued to sponsors and called to 6d each. If the company was 

granted the license it was proposed again to increase authorized capital to £1,000,000 and to 

make a public issue of a further 600,000 shares of 10 shillings each, hereby increasing the 

issued capital to £600,000. 46  

Shareholdings would then be,

 Ansett Transport Industries Ltd.          ..     ..     ..     ..     ..     ..      54,000
 Esanda Limited   ..          ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..      54,000
 Thomson Television (International) Ltd., England         ..     ..      54,000
 Queensland Insurance Co. Ltd.           ..     ..     ..     ..     ..     ..      40,000
 Broadway Investments Pty. Ltd.         ..     ..     ..     ..     ..     ..      32,000
 W.O. Johnston & Sons        ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..      29,500
 Metro Industries Ltd.             ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..     ..      24,000

Swan Wool Scouring Co. Pty. Ltd.            ..     ..     ..     ..     ..      24,000
 West Wools Pty. Ltd.             ..     ..     ..    ..     ..     ..     ..     ..      24,000
 Other sponsors (23) largest shareholding being 18,000 shares        205,000

Proposed allotment to the A.M.P. Society        ..     ..     ..     ..           60,000                                                                          
To be issued to the public, with pref. to residents of W.A.               600,00047

Of  these, W.O. Johnston & Sons was a wholesale meat firm headed by Fred Johnston and the 

wool companies belonged to Bill Hughes. Subsequently Bill Young the owner of Attwood 

Motors joined them along with David Bell of Bell Brothers [a very large trucking and earth-

moving business]. A successful financial adviser in Horrie Stewart was also co-opted for his 

skill in that capacity and a solicitor named David Speed. 

The sponsors had agreed not to dispose or otherwise transfer any beneficial interest in shares 

taken up by them for a period of five years, without the consent of the directors. 

Subsequently, when neither Ansett Transport Industries Ltd., Esanda Limited, the A.M.P. 

Society nor Queensland Insurance Co. Ltd., took up shares in Swan Television Limited, the 

remaining big investors (sometimes termed The Catholic Mafia because of their religious 

affiliations)48 consolidated their control and remained in charge until the Bond Corporation 

takeover in 1984. 

46 Sixteenth Annual Report of the Australian Broadcasting Control Board for Year Ended 30th June, 1964,  
    Commonwealth of Australia, Canberra, 1964, p.44-45.

47 Ibid.

48 Bill Bowen, personal communication, interview 1999. Excluding L.J. Kiernan who was Protestant.



By 1970 the only other large shareholder in Swan Television excepting the local businessmen 

was Thomson Television who still had 12.5% of the stock. The Board found out that about 

8-10% of the shares had been bought by a South Australian Stockbroker secretly acting for 

Rupert Murdoch. Fearing a potential controlling vote if Murdoch got hold of the Thomson 

holding, Cullity convinced the other members of the Board that they should offer a premium 

of 20-25% to buy the Thomson shares. The older members of the Board were aghast at this 

outlay and claimed that if someone went to London to negotiate they could get the holding 

for a lot less. Cullity prevailed, as he considered time to be the essence and the risk of losing 

too great.49 

The original ninety page Application for the Grant of a Licence for a Commercial Television 

Station in the Perth Area contained information regarding  the proposed company; its 

Directors; its association with any other television station; any commitments to net-working; 

estimated cost of establishment including technical equipment; radiating structure 

[transmission tower]; land; buildings and pre-operational expenses; estimates of operating 

cost for three years; capital funds available; proposals for recruiting and training staff; 

proposed hours of service for first three years; proposed composition of programs; details of 

technical facilities and location of transmitter and studios.

Schedule 8 of the Application dealt with estimate proposals for recruiting and training staff. 

 Administration     10
 Sales and Continuity     10
 Eastern States Representation      4
 Programs and Production    20
 News         6
 Film         8
 Engineering and Technical    27
 Supplies and Maintenance      7  Total    9250

49 Dennis Cullity, personal communication, interview, 1 September 2001

50 Sixteenth Annual Report of the Australian Broadcasting Control Board for Year Ended 30th June, 1964,  
    Commonwealth of Australia, Canberra, 1964, p.51.



In actuality, when STW9 went to air in June 1965 there were about 120 people employed in 

the various departments. Most of the extra numbers were in the Production area and were the 

first to ‘go’ when the station sailed into stormy financial seas after a couple of months’ 

operation. These matters are dealt with in subsequent chapters.

As a requirement for inclusion in the application, the proposed times during which content 

would be transmitted were recorded as,

1st Year

 Monday through Saturday    5.00 p.m.- 11.05 p.m
 Sunday      4.30 p.m.- 11.05 p.m.
      Total 43 Hours per week.
 

2nd Year
 Monday      5.00 p.m. – 11.05 p.m.
 Tuesday       “ “
 Friday        “ “
 Saturday       5.00 p.m. – 11.05 p.m. 
 Wednesday      2.00     “          “
 Thursday         “ “ “
 Sunday      4.30    “ “
      Total 49 Hours per week.
 3rd Year

 Monday through Sunday    2.00    “ “

      Total 63 1/2 hours per week.

It was estimated that of the 43 hours in the first year, 21 hours or 48.8% would be dedicated 

to Australian programs. Of those, 13 hours (including News) would be locally produced. 

Total expenditure on programs per annum would be £260,000. Of this £117,000 would be 

Australian (£56,680 for local “live” and £60,320 for other). On a costing basis, local “live’ 

was estimated at £114 per hour; other Australian at £145 and ‘imported’ programs at £125 per 

hour. 

A ‘live’ Junior Club was planned for each weekday  in the 5.30 timeslot, ‘devoted mainly to 

the entertainment of children, the broader educative possibilities …will not be overlooked…



the aim being to present children with challenging ideas and thoughts…’51 There would be a 

“Pets Corner”; topics of current interest; accounts of outstanding features in Australia’s 

history, including achievements in music, literature, painting and other classic arts. A stated 

intention was to ‘bring to our young viewers, through film clips, graphics and possibly live 

interviews. Those  aspects of Australian life that depict the courage, initiative and ingenuity 

of its people.’52 The program would steer away from competitions featuring ‘large or easily-

won prizes which tend to give children a false sense of values’. [I am pleased to be able to 

record that those intentions were carried through to a large degree by my associates and me in 

the first four years of the operation of STW9. A description of these actual programs is 

contained in Chapter Four regarding Local ‘Live’ Television.]

A 6.30 News program promised to cover ‘…international and national scenes…local news, 

community information…emphasis will be placed upon the local scene and opportunities 

taken to elucidate the news as it applies to Perth…’53 It was the intention of Swan Television 

to have a current affairs program called Here and Now from 8.30 to 9 p.m. Monday, 

Wednesday and Friday ‘…deliberately placed at a peak viewing hour…’54 with  ‘…

opportunities for the expression of the views of minority groups.’55 This did not happen as 

those in charge of program placement rightly decided that the majority of viewers would 

choose watch the usual fare served at that time of night on commercial television, being 

American situation comedies like I Love Lucy, detective series such as 77 Sunset Strip and 

‘bang-gotchas’ like Bonanza or Gunsmoke. The Girls Will Tell You was to be an earlier 

version of Beauty and The Beast with ‘four prominent Perth women…’ and a male compere, 

‘…frivolous or serious, but always they will have the quality of topicality.’56 This type of 

program did not eventuate either. Stars in Your Eyes was to be a thirty-minute talent quest at 

10 p.m. on Tuesdays. It was expected to be‘…fast moving, entertaining variety programme 

52 Ibid.

53 Ibid.

54 Ibid, p.58.

55 Ibid.

56 Ibid.



that will offer great scope for local talent of all descriptions…’57  This proposal was pure 

speculation and four years passed before STW9 attempted such a program. Another show was 

to be a Thursday night Quiz Program alternating between schools and ‘adults’ with great 

emphasis on ‘West Australian and Australian topics and on general current affairs…’58 so that 

it would be generally informative. The type of program was never produced on STW9 

although TVW7 have had ongoing success with It’s Academic instigated in 1968 and revived 

in 2001.59 [In the area of children’s television, between 1965 and 1969 I did conduct regular 

programs which included quiz competitions between schools and children’s talent quests.60]  

Studio Downbeat promised a half hour of music and dance for ‘…the younger sections of the 

community…’61 to be aired at 10 p.m. on Fridays. In actuality, the first such program on 

STW9 was Pad Nine on Saturday afternoons, but it was withdrawn after a short ‘run’ due to 

economic strictures. You and The Law was to be shown at 10 p.m. on Friday nights to explain 

‘…the law and would be of interest to the lay-man.’62 It would alternate with Insight, an ABC 

type program designed to ‘…broaden our viewer’s horizons of knowledge…sculpture, 

painting, music appreciation, amateur radio, shipbuilding, deep sea fishing, career 

guidance…bird recognition, sea-shore life…’63 Neither program was ever produced as such. 

The reason for including such proposals was to impress the Broadcasting Tribunal with the 

depth and scope of the applicant’s intentions. In later reality, the Program Directors again 

correctly concluded  that such programs were best left to the National Public Carrier. On 

Saturday nights from 7-8 p.m. there was to be Sports Round-Up. This became a short 

program when first the station went to air but did not last for very long. One program which 

was initiated was a religious program called Seek The Truth which ran for about ten years.64  

57 Ibid.

58 Ibid.

59 See Chapter Seven.

60 See Chapter Three, pp.51-52

61 Ibid.

62 Ibid.

63 Ibid, p.60.

64 John Hudson, former STW9 Presenter, personal communication, 2000.



In the second year of operation, it was intended that there be a twice weekly Woman’s Hour. 

This would include news, advice and information about the family and home; a home nursing 

series with a qualified ‘sister’; short films of interest to women; light entertainment in the 

form of games, quizzes and competitions.65 In the third year, this would be on a daily basis. In 

1966, such a program was instituted and continued for many years in different guises. Civic 

Forum, to be aired on Sundays at 2 p.m. was to be a thirty minute showcase for the 

Government, Perth City and Suburban Councils and various public bodies to report to the 

public on their activities. Some viewers would consider it a good thing that this idea did not 

come to fruition. The balance of the application concerned itself with technical matters and 

equipment.

Western Television Services Ltd., was incorporated on 13 June 1958, with an authorized 

capital of £1,000,000 divided into 4,000,000 shares of 5 shillings each. The company, in 

1958, was an unsuccessful applicant for the first commercial television license to be granted 

for the Perth area. 

At the date of this application only ten fully paid shares had been issued.66 If the company 

were granted the license, it was proposed to issue a total of 2,000,000 shares to be held as 

follows:-

Young Australia League Incorporated      ..      ..      ..      ..      100,000
Western Press Ltd.    ..      ..      ..      ..      ..      ..       100,000
Harris, Scarfe and Sandovers Ltd.    ..      ..      ..      ..      ..       100,000
Boans Ltd.     ..      ..      ..      ..      ..      ..       100,000
Whitfords Broadcasting Network-  

            6AM Broadcasters Pty. Ltd. ..      ..      ..      36,000
6PM Broadcasters Pty. Ltd.  ..      ..      ..      32,000
Goldfields Broadcasters (1933) Pty. Ltd      32,000          100,000
Vox Adeon-Howard Holdings Ltd.  ..      ..      ..      ..      ..        100,000

65 Swan Television Limited, Application for the Grant of a Licence for a Commercial Television Station 
    in the Perth Area, 16 St. George’s Terrace Perth, 16 August 1963.

66 Ibid., p.45



Ahern’s Pty. Ltd.    ..      ..      ..      ..      ..      ..          40,000
 Peet and Co. Ltd.    ..      ..      ..      ..      ..      ..          16,000
 Bunning Timber Holdings Ltd.         ..      ..      ..      ..      ..          16,000
 Ledger Investments Pty. Ltd.    ..      ..      ..      ..      ..      ..            8,000

Town and Suburban Properties Pty. Ltd.  ..      ..      ..      ..            8,000
          Total sponsor shareholdings         ..      ..      ..      ..          688,000

To be offered to the public, with preference to residents of
Western Australia                                          ..      ..      ..      ..      ..      1,312,000

A condition of the allotment to sponsors, none of whom it was proposed would hold more 

than 5 per cent of the capital, was that the shares would not be sold for three years from the 

date of allotment without the approval of the directors. Comparison of  the proposed 

shareholders in the two companies seeking the second commercial television licence for 

Western Australia provides evidence that two different social groups were represented. Swan 

Television Limited was an amalgamation of in-the-main newly self-made men, while Western 

Television Services represented The Establishment of older businesses.

In an interview, Sir James Cruthers told me that his boss J.E. Macartney came to him and said 

that he thought that the people behind Swan Television were ‘…pretty good people…’67 and 

that they should be helped with their application. It was pointed out to Cruthers that the other 

application was from a group headed by Rupert Murdoch. Macartney’s instruction was to 

contact Bob Mercer (the proposed General Manager of STW9) to assist him. Cruthers does 

not remember whether that happened but that it was more likely to have been their lawyers 

(David Speed and Associates). He does remember going to Melbourne to stay at the Southern 

Cross Hotel and that after each session the STW9 lawyers would come to his room with 

Hearing transcripts and then ask his advice. He wrote a lot of questions for them to use at the 

Hearing. Cruthers concluded with, ‘Really, to put it in a nutshell, I helped them to prepare the 

application and then advised them when the inquiry was being held, very substantially, and…

they got the licence of course. So we, poor old Rupe, [Murdoch] we beat him twice. 

[chuckles].’68  Dennis Cullity has no memory of this having happened, so apparently it was a 

67 Sir James Cruthers, personal communication taped, Sunday Times, Perth, 3 June 1999.

68 Sir James Cruthers, personal communication taped, Sunday Times, Perth, 3 June 1999.
   At this time Sir James was still working as an adviser to Rupert Murdoch in the offices of the Sunday  
   Times Perth.



clandestine arrangement.69 To a very large degree, James Winter Cruthers was the instrument 

of Murdoch’s defeat on two occasions. Cruthers told me that he had never discussed the 

matter with Murdoch although he has worked closely with him for almost twenty years.70                                                                                                                              

The Broadcasting Control Board reported on the two applications, making mention of the fact 

that they were both assisted by companies and enterprises from outside the State. In the case 

of Swan Television the assistance came from Ansett Transport Industries, the parent company 

of Austarama Television Pty. Ltd., who had gained the license to operate Channel 0 in 

Melbourne and Thomson Television (International) Ltd. which operated television stations in 

Scotland and other parts of the British Commonwealth.71 Western Television Services was 

assisted by News Ltd., Adelaide which at that time held 52.2% of the shares in Southern 

Television Ltd. The General Manager of NWS helped  prepare the application and gave 

evidence on their behalf at the hearing. A representative of Harris Scarfe and Sandovers 

which was owned by Electronic Industries Ltd., of Melbourne gave technical evidence for 

WTS Limited. The Board concluded that the application by Swan Television Ltd., was the 

more satisfactory and in general their evidence better supported their proposal. It was noted,

The Chairman Mr. D.M. Cullity and the proposed General Manager [R.J. Mercer] 
both had a good grasp of the issues and a satisfactory understanding of the financial, 
technical and program aspects of the conduct of a television station in Perth.’72 

Cullity was high in his praise for the three ‘silks’ who had presented both Company’s cases, 

but qualified the reason for the success of Swan Television Limited by saying, ‘I think it was 

the integrity of our position that got us there.’73

69 Dennis Cullity, September 2001.

70 Sir James Cruthers.

71 Sixteenth Annual Report of the Australian Broadcasting Control Board for Year Ended 30th June, 1964, 
    Commonwealth of Australia, Canberra, 1964, p.48.

72 Ibid.,p.48.

73 Ibid.



The era of the monopoly was past. TVW7 would now face the prospect of competition in the 

form of STW Channel 9. It will always be a matter of conjecture as to whether there would 

have been a different result without the input of Sir James Cruthers.74 

Conclusion:

In conclusion, it can be reasonably maintained that the contest for the first commercial 

television licence in Western Australia was really between the two major press companies, 

West Australian Newspapers Limited and News Limited through their Perth subsidiary 

Western Press Limited. The former company’s interest was represented by TVW Limited 

which was much better prepared and used the concept of being ‘local’ as their biggest 

argument to defeat the latter’s Western Television Services Limited. The representatives of 

TVW Limited had studied the basics of running a television station and the financial structure 

was carefully worked out. They had detailed projections of staffing needs, intended hours of 

operation and types of programming to be offered. In light of the fact that there ‘…were no 

Australian content rules until 1960 when the Australian Broadcasting Control Board 

introduced the extremely modest requirement that overall content was to be 40 per cent with 

four hours a day in peak time.’75 TVW7s projection was forward thinking. On the other hand, 

those speaking for WTS Limited had obviously not done their homework properly and just 

how their project would be financed was unclear. 

Rupert Murdoch’s statement that, ‘I will retire as soon as I possibly can…There is no attempt 

to build an empire or anything like that. It would not interest me.’76, was in the light of 

subsequent events an astounding under-valuation of his own capacity and propensity.77

74 Lawrence Kiernan, personal communication taped, Crawley, 25 May 1999.
    It is interesting to note that in later years, after he had left West Australian Newspapers, J.E. Macartney 
    became  a regular visitor to Channel 9, when the Managing Director and Chief Executive Lawrence 
    Kiernan hired him  to advise Terry Spence the News Director. Spence spoke highly of Macartney.

75 Elizabeth Jacka and Lesley Johnson, ‘Australia’ in Television An International History, Anthony Smith 
    (ed), Oxford University Press, Oxford, 1995, p.342

76 Rupert Murdoch, Transcript of Proceedings, An inquiry into applications received for licences for 
    commercial television stations in the Perth area., The Commonwealth Reporting Branch, Melbourne, 
    1958, p.100.

77 See Appendix 1.



TVW Channel 7 went on-air in October 1959 and in the first seven years of operating as the 

sole commercial station in the local market, had established an entrenched position. They had 

established a policy of a high percentage program-content by way of local ‘live’ production, 

thereby setting a model which the management of the new STW9 would be forced to follow, 

both from necessity and perceived community responsibility.

It appears that Murdoch’s second attempt to secure a commercial television licence for 

Western Australia primarily failed because of lack of preparation. In June 1965 TVW7 would 

face the prospect of competition in the form of STW Channel 9, who had acquired the right to 

become Western Australia’s second commercial television station. It is a most interesting 

point that the management of TVW7 played a substantial part in the choice of their 

commercial competition for the following 23 years. 


